Hoeveel gram rijst per persoon heb je nodig?

Hoeveel gram rijst per persoon heb je nodig?

We hebben er allemaal wel eens last van: je hebt weer te veel of misschien te weinig rijst gekookt. Niet erg. Kan gebeuren. Je bent ook niet de enige die worstelt met de juiste hoeveelheid. Veel mensen vragen zich namelijk af hoeveel rijst per persoon je nu eigenlijk moet rekenen voor een gezonde balans. En daar geven we vandaag graag antwoord op. Dus bij deze: hoeveel gram rijst per persoon moet je koken?

Het ultieme antwoord is … niet te zeggen.

Het is namelijk afhankelijk van een aantal factoren. Er zijn bijvoorbeeld veel verschillende soorten rijst en veel verschillende rijstgerechten. Allemaal met andere eigenschappen en andere verhoudingen. Om nog maar te zwijgen over persoonlijke voorkeuren. Sommige mensen willen namelijk op gewicht blijven, anderen zien graag een paar kilootjes verdwijnen en minderen op de inname van rijst en andere granen.

Gemiddeld 75-100 gram rijst p.p.

Om je toch een idee te geven van hoeveel rijst per persoon je kunt rekenen, nemen we een gemiddelde. Daarmee zit je altijd goed. Een gemiddelde portie bestaat uit ongeveer 75 tot 100 gram. En dan hebben we het over ongekookte pandan-, basmati-, jasmijn- en zilverliesrijst. Die worden bij het koken namelijk 2,5 keer zo zwaar en dus heb je een mooie hoeveelheid van bijna 200 tot 250 gram gekookte rijst per persoon. Genoeg voor een verantwoorde maaltijd.

Hoofd- of bijgerecht?

Of je nu beter 75 of 100 gram rijst per persoon kunt rekenen bij de bereiding is deels afhankelijk van het gerecht. Is het een wezenlijk onderdeel van je hoofdgerecht, zoals in een nasi goreng of in ovenschotel? Dan kun je uitgaan van 100 gram of zelfs iets meer. Serveer je het echter als bijgerecht bij een curry of roerbak? Dan kun je ook met minder uit de voeten en volstaat 75 gram rijst per persoon vaak ook al wel.

Risotto & sushi

In risotto gerechten, paella en sushi gebruiken we vaak andere soorten rijst. Rijst met korrels die veel meer vocht opnemen en tot wel drie keer zo zwaar worden tijdens het koken. Dus hoeveel risotto rijst per persoon heb je dan nodig? En hoeveel paella- of sushirijst? Ondanks dat de rijst in deze gerechten een belangrijke rol speelt, zorg je met 75 gram per persoon (ongekookt) voor de perfecte balans.

Rijst afmeten of wegen

Oké, je weet nu ongeveer hoeveel rijst je per persoon nodig hebt. Maar hoe weet je nu precies hoeveel rijst 75 gram of 100 gram is? Je hebt immers niet altijd een maatbeker bij de hand. Laat staan eentje waarop je het gewicht kunt zien van rijst. Een weegschaal biedt de oplossing, maar ook die heeft niet iedereen in zijn of haar keuken. Gelukkig zijn er alternatieve methodes:

Koffiekopjes

Er gaat ongeveer 100 gram ongekookte rijst in één koffiekop van gemiddelde grootte. Dat is nog eens makkelijk! En nog veel handiger: je kunt datzelfde kopje gebruiken om ook precies de juiste hoeveelheid water toe te voegen. In veel gevallen is de verhouding tussen rijst en benodigd water namelijk 1:2. Één kopje rijst, twee kopjes water en je hebt de perfecte fluffy rice!

Tip: lees hier alles over rijst koken!

Eetlepel & in liters

Je kunt natuurlijk ook gewoon een eetlepel gebruiken. Één eetlepel ongekookte rijst weegt ongeveer 15 gram. Je hebt dus 5-7 eetlepels rijst per persoon nodig voor een goede en gezonde basis van je maaltijd. Werk je toch liever met je maatbeker, ook al geeft-ie geen grammen aan? Ga er dan vanuit dat 100 gram ongekookte rijst een volume heeft van ongeveer 125ml. Voor 75 gram ongekookte rijst kun je net iets minder dan 100 ml aanhouden.

Recente blogs

Ontdek onze recepten